性格心理学研究 第5巻 第1号 1997年3月
The Japanese Journal of Personality, 4, 1 March, 1996



原著:Articles


Pp.1‐8
幼児における友だちのパーソナリティの理解---自分と知ってる子に対する友だちの行動予測
原 孝成
九州龍谷短期大学

 本研究では,幼児がどのような友だちについての“パーソナリティ理論”を持っているか検討が行われ た.子どもたちは,友だちの行動特性をどのようなものとして理解しているか調査された.本研究では, 同性のクラスの仲間の中で,お互いに相手を仲良しの友だちとして選びあっているものを“友だち”とし, お互いに相手の仲良しの友だちとして選びあっていないものを“知ってる子”とした.5歳児24名と6歳 児28名に対して,“友だち”が遊び場面,援助場面,信頼場面で自分と“知ってる子”に対してどのように 振る舞うか行動予測を行わせた.その結果,遊び場面において幼児は,“友だち”が“知ってる子”に対し てよりも自分に対してより好意的に振る舞ってくれるだろうと行動予測することが示された.この結果は, 特定の状況において,幼児が友だちの行動特性を単なるその子の一般特性として理解しているのではなく, 自分と友だちとの二者間で特徴的な特性であると理解していることを示唆している.

キーワード:友だち,知ってる子,幼児,パーソナリティ理論

Takaaki Hara (Kyusyu Ryukoku Junior College).
Children's understanding of their friends' personality: Preschoolers' predictions of their friends' behaviors toward themselves and their acquaintances.
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 1997, Vol. 5, No.1, 1 - 8.

The present study attempts to explore what kind of "personality theory" preschoolers have. For this purpose, preschoolers' understanding of characteristics in their friends' behavior was investigated. "Friends" in this study were defined as children of the same gender who chose each other as close companions, and "acquaintances" were those who knew each other but were not as close as friends. Twenty-four 5-year-old and twenty-eight "5-year-old children were asked how their friends would behave toward themselves and their acquaintances in various situations, such as play, help, and trust. It was found that they predicted their friends to behave more favorably to themselves than to their acquaintance in play situations, but not necessarily in other situations. The finding suggested that preschoolers understood their friends' patterns of behavior not merely based on their friends' general characteristics but on the specific personal relationship between them.Key words: friend, acquaintance, preschooler, theory of personality


Pp.9‐14
夢想起の頻度に人格特性とストレス−イベントが及ぼす影響
松田 英子1)
お茶の水女子大学人間文化研究科

 本研究の目的は,人格特性(STAI特性不安)とストレス−イベントが夢想起の頻度に及ぼす影響を検証することにある.125人の高校生が,ストレス条件(期末試験前)と統制条件(夏休み前)の両方において,夢を想起するよう求められた.期末試験をストレスと認知した生徒は,統制条件よりもストレス条件において,より多くの夢を想起した.さらに,これらの生徒について分散分析を行った結果,特性不安とストレス−イベントの交互作用が有意であった.これらの結果は,夢想起の頻度におけるストレス−イベントの主効果モデルと,人格特性とストレス−イベントの交互作用モデルを支持している.

キーワード:夢想起の頻度,人格特性,STAI,ストレス−イベント

Eiko Matsuda (Department of Psychology, Ochanomizu University).
Effects of personality trait and stress event on the frequency of dream recall.
THE JA\PANESE JOURNAL OF PFRSONALITY 1997, VOl. 5. NO.1. 9-14.

The purpose of this study was to examine the effects of a personality trait (trait anxiety) and a stress event (exams) on the frequency of dream recall (DRF). One hundred and twenty-five senior high school students were asked to recall and record dreams for two three-day periods, just prior to examinations and summer vacation, for stress and control conditions, respectively. The students who perceived the examinations as stressful recalled more dreams during the stress period than the control period. ANOVA of the stressful students' ORF showed a significant interaction effect of trait anxiety and stress event, in addition to a stress-event main effect. The results therefore supported the stress-event main-effect model, as well as the trait-by-stress interaction model for the frequency of dream recall.

Key words: frequency of dream recall, personality trait, STAI, stress


Pp.15‐26
対人不安者の着席行動と印象形成−−臨床における面接時の座席配置を想定して
山口  創1) 
早稲田大学人間総合研究センター
石川 利江

長野県看護大学

 本研究では研究Iで,仮想場面における対人不安の高・低による着席行動の違いと相互作用の相手に対する印象形成について検討するために調査による検討を行った.ついで面接時における対人不安の高い者に対する印象の変容を検討した.調査の結果,対人不安の高い者は相手の正面を避けて斜め前を選択すること,対人不安の低い者は相手の正面を選択することがわかった.また対人不安の高い者は,相互作用する相手との距離が近いほど緊張した印象に身体方向の影響が現われることがわかった.それに対して対人不安の低い者は,緊張した印象に身体方向の影響は現われなかった.研究IIでは,実際に対人不安の高い者と低い者が相互作用した結果,90度の座席で行うと相互作用の初期には対人不安の高い者は緊張した印象であると評定された.しかしこの座席で相互作用を繰り返した結果,リラックスした印象に変化したのに対して,斜め前の座席で相互作用を行っても印象の変化はみられなかった.これらの結果について,臨床場面での応用の可能性ついて考察された.

キーワード:着席行動,対人不安,印象形成

Hajime Yamaguchi (Advanced Research Center for Human Sciences, Waseda University) & Rie Ishikawa (Nagano College of Nursing).
Seating behavior and impression formation of high social anxiety persons, and their impression in simulated clinical interview. THE JAPANESE JOURNAL 0F PERSONALITY 1997, VO1 5, No. 1, 15 - 26.

In Study I, Social Avoidance and Distress Scale (SADS) was administered to 182 male undergraduates and their seat choices when talking with an unacquainted woman and impressions of others who would take different seats during an interaction were examined with a questionnaire. Fewer high anxiety student chose the seat directly opposite to the woman than the low; most chose a seat next to the opposite one. In contrast, the low most often chose the opposite. As for impressions, the high tended to rat. the other, a woman, as more tense, and seat directions became more important, as the other chose a closer seat. In Study II, female graduate students interviewed 28 high anxiety male students four times. Half of the interview pairs sat across the corner of a table, while the others sat in the next" to-opposite seat, the seat most favored by the high in the first study. Although the interviewers rate' the subjects who sat across the corner as more tense at the beginning than the other seat arrangement their impressions became progressively more relaxed, and ended up with more relaxed. The come seats appeared to have beneficial effects for clinical interviews.

Key words: seating behavior, social anxiety, impression formation, impressions


Pp.26-37
対人判断における社会的カテゴリー適用可能性の効果とその個人差1)
森 律太子2)
お茶の水女子大学

 本研究の目的は,Banaji,Hardin&Rothman(1993)が見出した社会的カテゴリー適用可能性の効果が自動的な過程によるものかどうかを検討し,その効果と被験者の認知欲求と社会的態度の関連を調べることであった.48名の女子大学生は,閾下あるいは閾上に呈示された,依存性関連プライムかニュートラルプライムに接触し,その後で,女性,男性,あるいは,性別が不明の人物の印象を評価した.上な結果は以下の通りであった.(a)依存性関連プライムに接触した被験者は,女性よりも男性のほうを依存的であると評定したのに対し,ニュートラルプライムに接触した被験者は,男性よりも女性のほうが依存的であると評定した.この結果はBanaji et al.(1993)の結果とは矛盾するものであった.(b)これは,プライムが閾下で呈示された場合でも,閾上で呈示された場合でも同じであった.(c)また,この結果は,認知欲求の低い人,伝統的な性役割に否定的な人でより明瞭であった.これらの結果から,適用可能性の効果は自動的な過程によるものであり,また,本研究とBanaji et al.(1993)との結果の矛盾は,両研究における被験者の性ステレオタイプの違いではないかと論じられた.

キーワード:コンストラクト・アクセサビリティ,社会的カテゴリー適用可能性,認知欲求,社会的態度

Tsutako Mori (Department of Psychology, Ochanomizu University)
Social-category applicability process in interpersonal judgment and effects of individual difference
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 1997, Vol.5, No.1, 27-37

The purposes of the present study were to examine whether the process underlying social-category applicability effect (Banaji, Hardin, & Rothman, 1993) was automatic, and to investigate the effects of need for cognition and sex-role stereotype on the process. Forty-eight female undergraduates were exposed to dependency-related or neutral primes that were subliminally or supraliminally presented, and subsequently rated a hypothetical target who was male, female, or neutral. Main findings were: a) Subjects exposed to dependency-related primes rated the male target more dependent than the female, while the opposite was true for those exposed to neutral ones. This result contradicted Banaji et al. 's. b) The result was found regardless of whether primes were subliminal or supraliminal. c) The effect was more pronounced for subjects with strong need for cognition, and those with negative attitudes toward traditional gender roles. Based on the results, it is argued that the process is indeed automatic, and that difference in subjects? sex-role stereotypes of the two studies most probably accounts for the contradictory findings.

Key words: construct accessibility, social category applicability, need for cognition, social attitude


展望:Review


Pp.38‐55
養育者の精神的健康と子どものパーソナリティの発達−−母親の抑うつに関して
菅原 ますみ
国立精神・神経センター精神保健研究所

 本論文は,抑うつの母親を持つ子どもの適応に関する心理学的および精神医学的研究の展望である.発 達精神病理学の方法と研究パラダイムの発達とともに,過去10年間に抑うつの母親を持つ子どもについて の多くの研究がなされた.これらの研究から,抑うつの母親を持つ子どもは精神疾患の発生を含めて広範 な適応上の問題を引き起こしやすいこと,また不適応の生起に関するメカニズムはかなり複雑であること が明らかになった.なぜ抑うつの母親を持つ子どもに高頻度に不適応が生ずるのかを知るためには,母親 の抑うつの子どもの発達に対する単純な影響モデルではなく,複数の危険因子を含んだ相互作用モデルが 有効である.この研究領域についての方法論的な問題が論じられ,将来の研究に対する示唆がなされている.

キーワード:母親の抑うつ,発達精神病理学,パーソナリティの発達

Masumi Sugawara (National Institute of Mental Health, National Center of Neurology and Psychiatry).
Parental mental health and the child's personality development: A review on maternal depression.
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 1997, vol. 5, No. 1, 38*55.

This article reviews psychological and psychiatric research on the adjustment of children of depressed mothers. With development of research paradigm and methodology of developmental psychopathology, a great number of studies of children with depressed mothers were conducted during the last decade. These studies in general found that children with depressed mothers were at risk for a wide variety of adjustment problems including mental illness, and that the mechanisms for emergence of maladjustment were considerably complex. Not a simple effect model of maternal depression on child development, but an interactional model with multiple risk factors seems effective in understanding why maladjustment of children of depressed mothers are frequent. Methodological issues in the studies are discussed, along with suggestions for future investigations.

Key words: maternal depression, developmental psvchopathologv, personality development


ショートレポート:Short Report


Pp.56‐57
大学生の偏見と親の偏見の関連について
Prejudice of college students and their parents
向田 久美子
白百合女子大学

Pp.58‐60
箱庭療法における砂と母性
Maternity and sand in Sand Play Therapy
山口 登代子
上智大学


Homeへ戻る 前のページへ戻る