−原著−
性格心理学研究
2000第6巻第1号15−28

人物の性格知覚における次元使用の発達的変化 ――女子の小学生・中学生・高校生・大学生に対する調査

鈴木佳苗 お茶の水女子大学大学院人文科学研究科
坂元 章 お茶の水女子大学大学院人間文化研究科
村井雪恵 お茶の水女子大学文教育学部
伊部規子 お茶の水女子大学大学院人間文化研究科

人物の性格知覚の発達を検討した研究は多いが,性格知覚において使用される次元の発達に関する研究はかなり少ない. そこで,我々は,使用される次元の種類と数の発達的変化を検討した.我々は,女子の小学生から大学生までの932名の 被調査者を対象とし,好きな人物,嫌いな人物, 自分について,各人物を表す特性語を4つずつ記述するよう求め,そ れらの特性語を4つの基本次元(社会的評価,知的評価,力量,活動性)のどれかに分類した.分析の結呆,年長者にな るほど,知的評価,力量の次元の使用が増加し,一方,社会的評価の次元の使用が減少していることが示された.また, 年長者になるほど,使用次元の数が増えることも示された。

キーワード:性格の知寛,暗黙の性格観,認知的複雑性,子供の発達

Kanae Suzuki, Akira Sakamoto, Yukie Mural & Noriko Ibe (Department of Psychology, Ochanomizu University).
Developmental changes in the dimensions used in the perception of personality: A survey of female elementary school, secondary school, high school, and undergraduate students.
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 1997, Vol.6 No.1, 15-28.

Although a large number of studies have examined development of children's perception of others' personality, relatively few have studied development of dimensions in the perception. We therefore examined developmental changes in the dimensions: what kind and how many of them were used. We first had 932 female subjects, students from elementary school to college, write down four traits to describe each of three people: someone they like, another they dislike, and themselves. Three coders then classified the answers into the four dimensions that have been considered to underlie person perception: social evaluation, intellectual evaluation, potency, and activity. Results showed that subjects used the dimensions of intellectual evaluation and potency more frequently, and the dimension of social evaluation less frequently, as they got older. It was also shown that the number of dimensions was larger for older subjects.

Key words: person perception, implicit personality theory, cognitive complexity, child development


Homeへ戻る 前のページへ戻る