原  著
性格心理学研究
2005 第6巻 第2号 71-81


抑うつ者および高不安者のネガティブ情報に対する潜在記憶

坂元 桂
お茶の水女子大学大学院人間文化研究科・日本学術振興会


本研究は,抑うつ者および高不安者が,ネガティブ情報に対する潜在記憶バイアスを示すかどうか,すなわち, ポジティブ情報よりもネガティブ情報について,潜在記憶が優れているかどうかを調べた。この問題を検討してき た先行研究には,1)床け激を学習した直後に潜在記憶課題が行われているために潜在記憶課題の結果に顕在記憶が 影響を及ばした可能性がある,2)末J激を学習する際の処理水準が深すぎる,という2つの方法的問題が見られた。 そこで,本研究では,潜在記憶課題の成績を学習直後と2ヶ月後の2回にわたり測定し,学習課題として処理水準の 浅い課題(単語非単語弁別課題)と処理水準の深い課題(自己照合判断課題)の2課題を用いて実験を行つた.結果 は以下のとおりであつた.1)抑うつ者のネガティブ情報に対する潜在記憶バイアスは見られなかった。2)不安者の ネガティブ情報に対する2ヶ月後の潜在記憶バイアスが見られた.抑うつ者と不安者のそれぞれについて,各症状の 維持に関わるプロセスが議論された。

キーワード:潜在記憶バイアス,抑うつ,不安,処理水準

K.SAKAMOTO (Graduate School of Humanities and Sciences, Ochanomizu University & The Japan Society for the Promotion of Science).
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 1998, Vol.6 No.2,71 - 81.

The purpose of the present study was to investigate whether depressed and anxious people showed implicit memory bias for negative information. Such bias is indicated when performance on an implicit memory task is better for negative rather than positive information. Previous studies in the area have had two methodological problems: (a) Subjects' performance on implicit memory tasks was possibly contaminated with their explicit memory, because the tasks were performed right after the learning session; (b) level of processing in the learning session were deep. Therefore, in the present study, performance on an implicit memory task was measured twice: immediately and two months after the learning session. In addition, lexical and self-reference judgment tasks were used as non-deep and deep tasks, respectively. Results were as follows: 1) Depressed people did not show implicit memory bias for negative information; 2) anxious people showed it two months after the learning session. Finally, maintenance processes of depression and anxiety disorders were discussed.

Key words:implicit memory bias, depression, anxiety, level of processing


Homeへ戻る 前のページへ戻る