原   著
性格心理学研究
1998 第7巻 第2号 66‐76 


ストレッサーとソーシャルサポートが中学時の不登校傾向に及ぼす影響

菊島勝也 
愛知教育大学教育学部


本研究の目的は,中学時の不登校傾向に対して,ストレッサーとソーシャルサポートが及ぼす影響を明らか にすることである.大学及び専門学校の学生444名に各自の中学時代のストレッサー,ソーシャルサポート,不登 校傾向についてレトロスベクティヴな調査を行った.その結果,不登校傾向にあるものは強いストレスを受けてお り,一般群に比べてソーシャルサポートを受けることができるという感覚に乏しかった.次に,不登校傾向生成モ デルを作成した.このモデルでは,「対友人ストレス」と「対教師ストレス」が不登校傾向に対して直接的に影響 を及ぼしており,「対親ストレス」と「学業ストレス」が,不登校傾向に対して間接的に影響を及ぼしていた. ソーシャルサポートはストレスを緩和することにより,不登校傾向に対して間接的な緩衝効果のはたらきをしていた.

キーワード:不登校傾向,ストレッサー,ソーシャルサポート,中学校

K.KIKUSHIMA (Aichi University of Education).
The effects of stressor and social support on non-attendance tendency in junior high school students.
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 1998, Vol.7 No.2,66‐76.

The purpose of this study was to investigate the opposing effects of stressor and social support on nonattendance tendency in junior high school. We conducted a survey of 444 college and vocational school students about stressors and social support they had in junior high school. The students were classified into four groups, with such characteristics of nonattendance tendency as: (A) actual absence from school, (B) tendency to cut classes, (C) disliking school, or (D) none of these. Major findings showed that the first three groups reported having suffered from severer stress, and felt that they got less social support than the last group. A causal model was proposed for junior high school nonattendance, which indicated that on the tendency: (1) Stress related to peers and teachers had direct effects. (2) Stress related to parents and study had indirect ones. And (3) social support had an indirect buffering effect.

Key words: nonattendance tendency, stressor, social support, junior high school, retrospective study


Homeへ戻る 前のページへ戻る