-原著-
性格心理学研究
2001 第9巻 第2号 59-70

青年期の愛着関係と就学前の母子関係−内的作業モデル尺度作成の試み

酒 井   厚
早稲田大学大学院人間科学研究科


青年期の対人関係の一つである愛着関係について検討した.愛着研究(Bowlby,1969,1973,1980)の一概念である内的作業モデル理論を「自己に関する内的作業モデル」と「他者に関する内的作業モデル」の2因子構造とする立場(Bartholomew,1990)から,青年期の愛着関係に関する尺度の作成を試みた.また,作成された尺度を用い,青年期の愛着関係における内的作業モデルの2因子と就学前の母子関係との関連を調べた. 主な結果は,以下の2点に集約できる.  1)作成された内的作業モデル尺度は,探索型因子分析により2因子構造として抽出され,確証型因子分析によりその妥当性が示された.  2)自由記述により,主な青年期の愛着対象は母親,恋人,友人とされ,これらの愛着対象との関係において,内的作業モデルの2因子と就学前の母子関係の3因子との関連が認められた.中でも,青年期の母子関係と恋愛関係は類似する特徴が見られ,就学前の母子関係が安定していると,内的作業モデルの尺度得点が高く,就学前の母子関係がアンビバレントであると得点が低かった.一方,友人関係は,他の青年期の愛着関係とは異なる特徴が認められた.

キーワード:青年期の愛着関係,内的作業モデル,就学前の母子関係

Atsushi Sakai (Graduate School of Human Sciences, Waseda university).
Young adult relationship and preschool mother-child attachment:Development of an Internal Working Model scale.
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 2001,VO1.9 N0.2,59−70.

The purpose of this study was to develop a scale based on Internal working Model (IWM; Bolwby, 1969,1973, 1980), which has two components, "IWM of self" and "IWM of others". To examine the scale's validity,this study investigated the association between attachment relationship in young adulthood and retrospectively-assessed mother-child attachment in preschool period. Main results were as follows: Exploratory factor analysis found two components for the scale, corresponding to 'self' and 'others', and confirmatory factor analysis showed that a two-factor solution was better than a one-factor one. Mostly, mother, romantic partner, or peer was chosen as the person in close relationship, and three groups were formed depending on whom he/she chose. The three groups were different in terms of the 'others'score. The three factors of preschool attachment: secure, avoidant, and ambivalent, had effects on the IWM scores. In the groups of mother-child and romantic relationship, secure attachment had a positive effect on the two scores, and ambivalent attachment had a negative one on the 'self' score. In comparison, different patterns of effects emerged for the group who chose peer relationship.

Key words: attachment in young adults, internal working model (IWM), mother-child relationship in preschool period


Homeへ戻る 前のページへ戻る