-原著-
性格心理学研究
2001第9巻第2号102-115

緯国の高校生における無気力傾向と進学動機の 不明確性との関係

李 相蘭
東京大学大学院教育学研究科


本研究の目的は,韓国の高校生における無気力傾向の形成に関する因果モデルを,進学動機の 不明確性、自我同一性,進路未決定および親の養育態度との関係から推定することである, 韓国のソウルおよび京畿道内の高校生(男子124名,女子128名)を対象に,質問紙法による調査 を行なった.  主な結果は以下の通りである.(1)進学動機の不明確性(以下,‘不明確性’という)は男女 高校生ともに自己不全感を予測する変数であることが確認された.(2)男子高校生の自己不全感は, 不明確性の他に自我同一性.進路未決定によって規定されるが,一方,女子高校生の自己不全感は, 進路未決定は規定力を示さず,不明確性の他に自我同一性,母親の養育態度によって規定されていた、 すなわち,男子高校生の無気力傾向には,女子に比べて進路の問題がより影響を与え,女子高校生の 無気力傾向には,男子に比べて母親の指示・支配的な態度がより影響を与えていると予測された. (3)自我同一性は男女高校生ともに無気力傾向の消極・受動を規定する変数であり,影響指標は女子 より男子の方が高かった.本研究を通して明らかになった主な点は,不明確性変数が韓国の高校生の 無気力傾向を予測する変数になっているということである.その点において,進学の際に明確な動機を もつことが青年の心理状態に重要な影響を与えるということが確認されたといえる.

キーワード:無気力傾向,進学動機の不明確性,自我同一性,進路未決定,養育態度

Sang Lan, Lee (Graduate School of Education, Tokyo University).
The relationship between apathetic tendency and vagueness of motivation to go on to college in Korean high school students.
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 2001, Vol.9 No.2, 102- 115.

The purpose of this study was to investigate a causal model of apathetic tendency, vagueness of motivation to go on to college (VMC), ego-identity, career indecision (CI), and perceived parental attitudes in Korean high school students. A questionnaire was administered to 252 high school students, 124 male and 128 female, in Korea. Results of covariance structure analysis were as follows: Anhedonia, a factor of apathetic tendency, was predicted by VMC in both males and females. Additional predictors of anhedonia for males were ego-identity and CI. In contract, those for females were ego-identity and mother parental attitudes of control and supervision. Therefore, CI had a stronger influence on male apathetic tendency, but female tendency was more influenced by mother attitudes. Negativity-passivity, another factor of apathetic tendency, was predicted by ego-identity in both males and females, and the effect was stronger for males than females. Main findings of the present study suggested that VMC was important as a causal factor of apathetic tendency among Korean high school students, and that clearness of motivations for college education indicates adolescent psychological adjustment.

Key words: apathetic tendency, vagueness of motivation to go on to college, ego-identity, career indecision, parental attitudes


Homeへ戻る 前のページへ戻る