-資料-
性格心理学研究
2001第9巻第2号116-124

クレペリン精神検査における「練習効果」の作業量への影響 -学校場面での経年実施結果の分析から

野 田 勝 子
名古屋大学大学院教育発達科学研究科


本研究の目的は,学校場面におけるクレペリン検査の経年実施結果を用いて、中学校における検査の 反復実施が各回の作業量へ与える影響(「練習効果」の存在)を明らかにし,「練習効果」と反復までの 期間との関係を検討することであった.得られた結果は以下のとおりである.  (1)年1回経年実施した場合と初回検査の場合とを比較すると.「練習効果」は前期相対作業量(1年 次を100)で,2年次は10,1,3年次は18.1となった.  (2)検査反復までの期間{1ヵ月:6ヵ月:10ヵ月)が短いほど,「練習効果」は大きくなった.  以上のことから,学校場面でクレベリン検査を経年実施する場合,作業量の変化を追うことが大切で あるが,各受検者の検査経験と受検した時期を考慮に入れて結果を解釈する必要があることが明らかに なった.

キーワード:クレペリン検査,経年実施,練習効果,検査反復期間

Katsuko Noda (Graduate School of Education and Human Developmet, Nagoya University).
The repetion effect of Uchida-Kraepelin Psychodiagnostic Test at school.
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 2001, Vol. 9 No.2, 116-124.

The purpose of this study was to investigate the repetiton effect of Uchida-Kraepelin Psychodiagnostic Test, when administered annually at school. To clarity the repetition effect performance of junior high school students was compared for three consecutive years. The increase in the amount of work done waslO.1% for the second year, and 18.l% for the third, when compared with the first year trial. To investigate the repetition effect at different test intervals, changes in the amount of work over trials at three intervals, 1month, 6 months, and 12 months, were examined. The repetiton effect was strongest at the interval of 1month,and was weakest at l2months.The finding suggested that when interpreting test results,changes in performance could be important, but previous experience and when it had been should also be taken into account.

Key words: Uchida-Kraepelin Psychodiagnostic Test,the effect of test repetition,the amount of work,annual administration at school


Homeへ戻る 前のページへ戻る
クレペリン精神検査における「練習効果」の作業量への影響 -学校場面での経年実施結果の分析から