資  料
性格心理学研究
2001 第10巻 第1号 45-57


学習におけるライバルを認知する理由の検討

太田 伸幸
名古屋大学大学院教育発達科学研究科

 本研究では,高校2年生を対象に学校場面におけるライバルの認知理由について,ライバルの不在理由も含めて検討した.ライバルの認知理由として「相互作用」「目標の対象」「親近性」「能力対等」が,ライバルの不在理由として「自己志向性」「ライバル無関心」「ライバル回避」があげられた.ライバルを「基準」「目標」「好敵手」に分類し,ライバルの認知理由を説明変数とした判別分析を実施した結果,「類似性」「相互性」の2軸を抽出した.この2軸を基に,類型ごとにライバルの認知理由について,社会的比較理論と自己評価維持モデル(SEMモデル)を用いて検討した.「好敵手」ではライバルとの類似性と高い相互性が,「目標」ではライバルとの非類似性(成績が上の者がライバル)が,「基準」では,ライバルとの類似性と低い相互性が,それぞれの類型の認知理由としてあげられた.

キーワード:ライバル,競争,社会的比較,自己評価維持モデル,ライバルの類型

Nobuyuki Ota (Graduate School of Education and Human development, Nagoya University).
Cognitions of rivals in academic situations.
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 2001, Vol.10 No.1, 45-57.

In the present study, second-year high school students were asked about their reasons of having a rival or no rival in their school life. Factor analysis found four factors for reasons of having a rival: mutual stimulation, target, closeness, and intellectual parity. Factors for not having a rival were three: self-orientation, indifference, and avoidance. Rivals were categorized into three: standard, target, and good match, and two axes of partner similarity and mutuality were extracted from discriminant analysis with the four factors of having a rival as predictors. Having a rival who is a good match is predicted by both high partner similarity and mutuality. A "target" rival is associated with low partner similarity, and a "standard" rival, high partner similarity but low mutuality. These results were discussed in the context of social comparison theory and self-evaluation maintenance (SEM) model.

Key words: rival, rival type, competition, social comparison, self-evaluation maintenance model


Homeへ戻る 前のページへ戻る