原  著
性格心理学研究
2002 第11巻 第1号 12-23


大学生における自己開示方法及び被開示者の反応の尺度作成の試み

森脇愛子・坂本真士・丹野義彦
東京大学総合文化研究科・大妻大学人間関係学部・東京大学総合文化研究科

 本研究では,どのように開示するかを測定するための「適切な自己開示尺度」および「不適切な自己開示尺度」を作成し,その因子構造,信頼性及び妥当性を検討した.さらに,被開示者の反応を測定するための「聞き手の受容的反応尺度」および「聞き手の拒絶的反応尺度」を作成し,因子構造,尺度の信頼性および妥当性について検討した.研究1では,適切な自己開示尺度および不適切な自己開示尺度についてそれぞれ3因子,4因子を採用した.聞き手の受容的反応尺度および拒絶的反応尺度については,それぞれ4因子を採用した.内的整合性がよく,再検査信頼性が高かった.研究2では,これらの尺度の併存的妥当性がある程度示された.今後はさらに,サンプル等を配慮して検討していきたい.

キーワード:適切な自己開示,不適切な自己開示,聞き手の受容的反応,聞き手の拒絶的反応

Aiko Moriwaki (Graduate School of Arts and Sciences, the University of Tokyo), Shinji Sakamoto (Faculty of Human Relations, Otsuma Women's University), & Yoshihiko Tanno (Graduate School of Arts and Sciences, the University of Tokyo).
Development of self-disclosure and disclosure-recipient response scales for college students.
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 2002, Vol.11 No.1, 12-23.

In this study, we attempted to develop scales that measure subjective self-disclosure adequancy and disclosure-recipient responses, which would be used in qualitative study of self-disclosure. With results of an open-ended questionnaire study of college students, we constructed four scales: 12-item inadequate disclosure scales, and 22-item positive and 22-item negative recipient response scales. Each of ths four consisted of three or four subscales. The four scales had high internal consistency and exhibited good test-retest reliability. Results also showed some concurrent validity for the scales. Finaly, directions for future research were discussed.

Key words: adequate self-disclosure, inadequate self-disclosure, positive recipient response, negative recipient response


Homeへ戻る 前のページへ戻る