原  著
パーソナリティ研究
2004 第13巻 第1号 44-57


新入生における大学環境への主観的適応に関するPAC(個人別態度構造)分析

大久保 智生
早稲田大学大学院人間科学研究科

 本研究の目的は,個人−環境の適合性の視点から,大学生の主観的適応をPAC(個人別態度構造)分析を用いて,検討することであった. 調査対象者は,大学新入生男女2名である.1名は大学環境に適応している学生であり,もう1名は大学環境に適応していない学生であった. 2人の結果を比較すると,主観的適応の構造とその意味づけに違いがみられた.調査対象者Aの事例では,大学環境は肯定的に意味づけられており, 大学環境と調和した形で欲求が充足されていると解釈された.一方,調査対象者Bの事例では,他の環境に比べて大学環境は否定的に意味づけられており, 大学環境で欲求は充足されていないと解釈された.また,適応するのに容易な特徴という実体はなく,環境との関係によって個人の特徴の価値が決まり, 個人の特徴と環境との関係によって適応は決まるのではないかと考えられた.最後に,個人−環境の適合性の視点から,適応研究を進めていく必要性が論じられた.

キーワード:主観的適応, PAC分析, 個人−環境の適合性, 大学生

T. OKUBO (Graduate School of Human Sciences, Waseda University)
PAC (Personal Attitude Construct) Analysis of Subjective Adjustment in University Students.
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 2004, Vol.13 No.1, 44-57.

The purpose of this study was to examine subjective adjustment in university students from the viewpoint of person-environment fit using PAC (Personal Attitude Construct) analysis. Two university students (1 male and 1 female) participated in this research. While one was adjusted to university environment (Subject A), the other was not (Subject B). By comparing the results of two cases, the difference in construct of subjective adjustment and meaning of subjective adjustment was found. In the case of Subject A, it was interpreted that she found positive meaning in university environment and was satisfied with it. In the case of Subject B, it was interpreted that he didn't found positive meaning in university environment and wasn't satisfied with it. There was no particular personal character which promoted their adjustment, and the value of personal character was determined by its relation with the environment. It was thought that the relationship between person and environment determined their adjustment. Finally, from the viewpoint of person-environment fit, the necessity of the research concerning adjustment was discussed.

Key words: subjective adjustment, PAC (Personal Attitude Construct) analysis, person-environment fit, university students


Homeへ戻る 前のページへ戻る