原  著
パーソナリティ研究
2004 第13巻 第1号 67-78


情報処理スタイル(合理性−直観性)尺度の作成

内藤 まゆみ, 鈴木 佳苗, 坂元 章
日本学術振興会/お茶の水女子大学, 筑波大学図書館情報メディア研究科, お茶の水女子大学文教育学部

 本研究は,合理的処理および直観的処理における個人差(Pacini & Epstein, 1999)を測定する情報処理スタイル尺度(IPSI)の作成を目的とした. 調査1(回答者290名)ではIPSI38項目の内容的妥当性を検討するため,確認的因子分析を行った.分析の結果,IPSIが合理性と直観性の2因子から構成 されることが確認された.また,IPSIは十分な内的一貫性および再テスト信頼性を持つことが示された.他の尺度(曖昧さへの耐性と理論志向性, 自尊心,社会的望ましさ)との相関はIPSIの収束的・弁別的妥当性を示すものであった.調査2(回答者237名)では,構成概念妥当性の検討のため, 確率推論課題の回答とIPSIの関連を調べた.その結果,直観性および合理性が推論エラーの頻度と関連することが示された.加えて,調査2ではIPSI 短縮版24項目を作成し,その信頼性と妥当性が確認された.

キーワード:情報処理様式, 個人差, 合理的思考, 直観的思考, 2因子

M. NAITO (The Japan Society for the Promotion of Science, Ochanomizu University), K. SUZUKI (Graduate School of Library, Information and Media Studies, University of Tsukuba) & A. SAKAMOTO (Faculty of Letters and Education, Ochanomizu University)
Development of Rational and Intuitive Information-Processing Style Inventory.
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 2004, Vol.13 No.1, 67-78.

The aim of this study was to develop Information-Processing Style Inventory (IPSI), which measured individual differences in rational and intuitive thinking (Pacini & Epstein, 1999). In Study 1 (N=290), a confirmatory factor analysis was performed to examine the factorial validity of 38-item IPSI. Results confirmed that IPSI consisted of two factors; rationality and intuition. IPSI also had acceptable internal consistency and test-retest reliability. Results of correlational analyses with other scales (ambiguity tolerance, theory orientation, self-esteem, and social desirability) showed high discriminant and convergent validity for IPSI. In Study 2 (N=237), IPSI scores and probability-reasoning performance were examined to assess its construct validity. Results indicated that both rationality and intuition explained frequencies of corresponding reasoning error. In Study 2, a 24-item short version of IPSI was also developed and its reliability and validity were examined.

Key words: information-processing mode, individual differences, rational thinking, intuitive thinking, two factors


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