資  料
パーソナリティ研究
2006 第14巻 第2号 205-213


問題行動を起こす生徒の学級内での位置づけと学級の荒れおよび生徒文化との関連

大久保 智生, 加藤 弘通
早稲田大学人間総合研究センター・常葉学園短期大学保育科


本研究の目的は,問題行動を起こす生徒の学級内での位置づけと学級の荒れおよび生徒文化の関連を検討することであった.中学生645名(男子310名,女子335名)を対象に,学級内での位置づけの測定,問題行動の経験尺度,学級の荒れ尺度,不良少年のイメージ尺度を実施した.まず,問題行動の経験が多い生徒が学級内で排斥されているのかあるいは受容されているのかを検討した.その結果,問題行動の経験が多い生徒が学級内で排斥されているわけではないことが明らかになった.次に,問題行動を起こす生徒が排斥されている学級と受容されている学級においてどのような違いがあるのかを検討した.その結果,問題行動を起こす生徒を受容する学級ほど,学級が荒れており,問題行動を起こす生徒の活動に対して支持的な雰囲気があることが明らかとなった.最後に,今後の問題行動研究の方向性が論じられた.

キーワード:問題行動, 学級の荒れ, 学級内における位置づけ, 生徒文化, 中学生

Tomoo Okubo(Advanced Research Center for Human Sciences, Waseda University) and Hiromichi Kato(Department of Preschool Education, Tokoha Gakuen Junior College)
Status of Problem Students, Classroom Disruption, and Student Culture in Junior High School
THE JAPANESE JOURNAL OF PERSONALITY 2006, Vol.14 No.2, 205-213.

The purpose of this study was to examine the relationship between status of problem students in their classroom and classroom disruption. Scales that measured status of problem students in their classroom, experience of problem behavior, classroom disruption, and image of problem students were administered to 645 junior high school students, 310 boys and 335 girls. First, we examined whether problem students were rejected or accepted in their classroom. Results showed that problem students were not always rejected. Second, the difference between the classrooms where problem students were rejected and where they were accepted was examined. As a result, it was found that the classrooms where problem students were accepted were more disrupted and had an atmosphere that supported the behavior of problem students. Finally, future directions of problem behavior research were discussed.

Key words: problem behavior, classroom disruption, classroom status, student culture, junior high school students


Homeへ戻る 前のページへ戻る